Danske Bank
Mangler du viden om Danske Bank? Så giver vi dig her en overskuelig oversigt over alle Danske Banks aktiviteter. Bliv klar til at vurdere banken lige her!
Listen viser et bredt udsnit af lånemarkedet som vi lige nu anbefaler. Vi samarbejder med ovenstående låneudbydere og modtager provision herfra når du bliver bevilliget et lån. Der er ingen omkostninger for dig som forbruger og du betaler blot de udgifter du aftaler direkte med bankerne.
- Indholdsfortegnelse
13 punkter
- Læsetid
18 minutter
- Siden er opdateret
14/10-2024
Danske Bank
Danske Bank er den største bank og finansielle koncern i Danmark og ligeledes Nordeuropas førende finanskoncern med hovedsæde i Danmark.
Banken betjener både private kunder og erhvervskunder på kernemarkederne Danmark, Norge, Sverige og Finland og tilbyder derfor finansielle produkter og løsninger samt rådgivning til private, store og små virksomheder samt institutionelle kunder.
Historik
Danske Bank-koncernen bygger på en lang historie, og med mere end 140 år bag sig har banken nået en række milepæle gennem tiden. Danske Bank, som dengang hed
Den Danske Landmandsbank, blev stiftet d. 5. oktober tilbage i 1871, og allerede i 1910 indtog banken pladsen som den største bank i Skandinavien.
Koncernen blev udvidet med filialer i London og Berlin i henholdsvis år 1983 og 1984, og i 1997 åbnede banken filialer i samtlige lande i Norden, i henholdsvis Oslo, Stockholm og Helsinki.
Danske Bank foretog også en række fusioner og opkøb af flere omgange. Blandt andet fusionerede koncernen med RealDanmark, også kendt som BG Bank og Realkredit Danmark, i 2001, og indtog ligeledes flere globale markeder ved sit opkøb af de irske banker Northern Bank og National Irish Bank.
Værdigrundlag
Som finansiel aktør har Danske Bank en vision om, at der er et tillidsfuldt forhold mellem bank og kunde – privatkunde såvel som erhvervskunde – investorer og det øvrige samfund.
Visionen kommer til udtryk i Danske Banks fem kerneværdier, der skal fungere som vejviser for bankens mange medarbejdere.
De fem værdier udtrykker først og fremmest, at Danske Bank tilstræber at levere ekspertise og at gøre viden relevant. Dernæst agerer banken med integritet og tager ansvar samt fokuserer på at skabe værdi og gøre en forskel.
Banken bestræber sig på at være fleksibel, imødekomme forandringer og udvise åbenhed. Sidst, men ikke mindst, har banken fokus på at skabe godt samarbejde, engagere sig og lytte.
Nøgletal
Regnskabsopgørelsen for 2015 viste, at Danske Bank havde en samlet omsætning på 77.615 millioner DKK og et nettoresultat på 12.516 millioner DKK. Opgørelsen viste ligeledes en egenkapital på 160.830 millioner DKK samt en balanceopgørelse, som lyder på 3.292.787 millioner DKK.
Dansk Banks produkter
Som stor og veletableret koncern tilbyder Danske Bank en bred vifte af finansielle produkter og løsninger, heriblandt konti og kontokort, en lang række lån, herunder realkreditlån og andelsboliglån, forsikringer og meget andet.
Realkreditlån
Efter sin overtagelse af RealkreditDanmark, som er det næststørste realkreditinstitut i Danmark, er Danske Bank ligeledes blevet en udbyder af realkreditlån til danske kunder.
Realkreditlånet egner sig til langsigtede løsninger og vedrører store lånebeløb – denne type lån er således til kunder, der ønsker at investere i fast ejendom.
Mange af RealkreditDanmarks realkreditvilkår er overordnet de samme vilkår, som øvrige danske pengeinstitutter tilbyder. Den mest almindelige form for realkreditlån er obligationslånet, som er et boliglån med fast rente.
Når renten på et lån ligger fast, betyder det samtidig, at låntager kender sine renteudgifter under hele lånets løbetid.
Det vil sige, at renten på realkreditlånet bliver fastlåst på det niveau, som eksisterer på rentemarkedet den dag, hvor lånet optages, og renten på lånet ændrer sig således ikke, selvom markedsrenten løbende svinger.
RealkreditDanmarks realkreditlån med variabel rente, også ofte kendt som rentetilpasningslån, hedder FlexLån®K. Her følger renten på lånet markedsrenten, og derfor kan låntager forvente både lave og høje renteudgifter.
Renten på et rentetilpasningslån tilpasses med bestemte intervaller – hos RealkreditDanmark kan man låse renten fast i minimum et år og op til 10 år af gangen.
Både obligationslånet og FlexLån®K har en løbetid på op til 30 år, og det er muligt at vælge en afdragsfri periode på 10 år på begge typer lån. Det er muligt at indfri lånene til markedskurs, dog ikke over kurs 100.
Vores anbefaling
Hos MONEYBANKER.dk anbefaler vi dog, at man indfrier sit FlexLån®K i forbindelse med en rentetilpasning, for jo længere der er til næste rentetilpasning, desto større er risikoen for, at indfrielsesomkostningerne vil være høje på grund af kursen.
I forbindelse med et boligkøb kan man også vælge FlexLån ®T, som er en låntype, hvor låntager kan nyde godt af fordelene ved den lave korte rente på FlexLån® og ikke skal bekymre sig om en højere ydelse, hvis den variable rente stiger.
Ved denne type lån er det ikke ydelsen, der ændrer sig, men derimod løbetiden på lånet. Ligesom med de to andre typer boliglån kan løbetiden dog ikke overstige 30 år.
Med et FlexLån® T er du sikret en fast lav rente i en periode på mellem 1 til 10 år. Ydelsen er således fast gennem hele lånets løbetid – denne kan dog stige, hvis der sker bidragsændringer eller store rentestigninger i forbindelse med rentetilpasning.
Hvis renten på låntagers FlexLån® T stiger ved følgende rentetilpasning, vil løbetiden på lånet således blive forlænget. I modsætning til de to andre typer boliglån er det ikke muligt at vælge afdragsfrihed på et FlexLån® T – til gengæld er du sikret lavere gebyr, afdrag og renter sammenlignet med FlexLån® K.
Banklån
Ligesom så mange andre pengeinstitutter tilbyder Danske Bank også banklån. Banklånet egner sig til mellemstore finansieringer og investeringer, enten hvis man ønsker at købe andelsbolig, eller hvis man ønsker at optage et banklån som et supplement til sit realkreditlån.
Med et banklån i Danske Bank er man som udgangspunkt bundet til en variabel rente – det er dog muligt at låse renten fast i 1-10 år af gangen, hvilket betyder, at man kender sine renteudgifter i bestemte perioder af gangen. Løbetiden på et banklån er maksimum 30 år.
Erhvervslån
Som erhvervsdrivende kan man meget vel få brug for at låne penge, så virksomheden kan vokse, eller hvis der er brug for at lave ændringer. I Danske Bank har man som erhvervsdrivende mulighed for at vælge mellem fire forskellige slags finansieringsformer, herunder realkreditlån, erhvervslån, mellemfinansiering og driftskredit.
Realkreditlånet er værd at overveje, hvis man ønsker at placere sin virksomhed i en fast ejendom, og erhvervslånet, som i princippet er et traditionelt banklån, kan bruges til at finansiere mellemstore investeringer.
Det inkluderer for eksempel indkøb af ny teknologi, nyt interiør, eller hvis man har brug for at udvide virksomheden. Disse to typer erhvervslån kan også være en mulighed, hvis man går med en iværksætterdrøm i maven eller har lyst til at kaste sig ud i tilværelse som virksomhedsejer.
Den tredje lånemulighed i Danske Bank er mellemfinansieringen, hvilket egner sig til de situationer, hvor man som erhvervsdrivende står mellem køb og salg af ejendomme, eller hvis man har et byggeprojekt i vente.
En mellemfinansiering hos Danske Bank svarer i bund og grund til en byggekredit og egner sig derfor til kortsigtede løsninger. Låntypen giver finansiel fleksibilitet, og man har altid mulighed for at træffe hurtige beslutninger eller dække uforudsete udgifter, så virksomhedens økonomi ikke belastes.
Driftskreditten er den fjerde og sidste type erhvervslån. Denne type lån egner sig godt til de erhvervsdrivende, som har brug for at holde driften kørende i en vis periode. Det kan for eksempel være, at man har behov for at dække udgifter til indkøb, produktion, lønninger, husleje eller lignende.
Unikke fordele
Som en af Danske Banks unikke fordele – som både kan benyttes af bankens egne kunder, men også andre bankkunder – er MobilePay. MobilePay er en applikation, som gør det muligt at overføre og betale penge med betalingskort via smartphones. Appen har været – og er stadig - en stor succes for Danske Bank og bruges i dag af cirka 3 millioner danskere.
Fordelene ved MobilePay-appen er, at man nemt kan overføre penge og betale for køb til andre private brugere, i butikker og onlinebutikker samt andre apps. Man registrerer ganske enkelt sine kortoplysninger i appen, og på den måde kan man enkelt og hurtigt overføre penge fra mobilen.
Det eneste, som appen beder om, er modtagers telefonnummer. Du kan også bruge appen til at betale onlinekøb, så du ikke behøver at finde dine kortoplysninger frem hver gang.
Danske Bank har udviklet og forbedret MobilePay-appen løbende for deres kunder siden lanceringen. Det er blandt andet også muligt at betale sine regninger via appen, så hvis man giver en virksomhed tilladelse til at sende regninger over MobilePay, kan man hurtigt og simpelt betale sine regninger med et enkelt swipe. Det gør betalingerne nemmere for både debitor og kreditor.
Butikker og virksomheder har mulighed for at tilmelde sig MobilePay Bonus, hvilket betyder, at private kunder optjener Bonuspoint, når de handler i butikker, der har tilmeldt sig denne servicetjeneste. Det er også muligt at gemme sine kvitteringer digitalt, så man altid kan have et overblik over sine køb – og man undgår ikke mindst at smide vigtige kvitteringer væk.
Danske Bank lægger vægt på at være en tillidsfuld partner for deres kunder, og derfor har de specialiseret sig inden for en bred vifte af rådgivning – både til private kunder og erhvervskunder.
Både mennesker og virksomheder gennemgår en bestemt livscyklus, og derfor opstår der løbende også nye behov. Derfor tilbyder Danske Bank rådgivning til private kunder, hvad enten der er tale om familieforøgelse, boligkøb, pension, eller hvis børnene skal flytte, hvis de skal starte på en uddannelse, eller hvis der er et bryllup i vente.
Som erhvervsdrivende er der også masser af hjælp af hente i Danske Bank. Her kan man både få rådgivning og gode råd til opstart af ny virksomhed, ejerskifte, fusioner og opkøb, vækstskabelse og ansættelse af nye medarbejdere samt international ekspansion.
Kontaktoplysninger
Danske Bank har over 100 filialer spredt over hele landet, og du kan finde din lokale afdeling på bankens hjemmeside. Danske Banks hovedsæde ligger i København på følgende adresse:
Danske Bank A/S
Holmens Kanal 2-12
1092 København K
Yderligere kontaktoplysninger er:
Tlf. +45 70 123 456
Fax +45 70 121 080
E-mail: [email protected]
Alle Danske Banks afdelinger har som minimum åbent mandag til fredag i tidsrummet 10:00-16:00 (forlænget åbningstid torsdag). Du kan finde mere information om den enkelte filials åbningstider ved at søge efter din lokale afdeling i linket ovenfor. På første og sidste bankdag i måneden åbner Danske Bank for kasseekspedition klokken 09:00 i alle afdelinger med kasseekspedition.
Telefonisk kontakt vedrørende rådgivning, produkter og services: 70 13 30 00. Åbningstider: mandag til torsdag i tidsrummet 08:00-18:00 og fredag i tidsrummet 08:00-16:00.
Telefonisk kontakt til Danske Netbank Erhverv: 70 10 55 01. Åbningstider: mandag til torsdag i tidsrummet 08:00-23:00, fredag i tidsrummet 08:00-20:00, lørdag 09:00-19:00 og søndag i tidsrummet 09:00-23:00.
Telefonisk kontakt til Business Online: 70 11 41 15. Åbningstider: mandag til torsdag i tidsrummet 08:00-21:00 og fredag i tidsrummet 08:00-18:00.