Nordea

Nordea er den største finanskoncern i Norden og Østersøregionen med hovedsæde i Stockholm i Sverige. Koncernen betjener omkring 10,5 millioner kunder verden over og har bankfilialer på cirka 650 lokaliteter fordelt på otte forskellige markeder.

Nordea er førende inden for corporate og institutional banking, retail banking og private banking. Koncernen er ligeledes Nordens førende udbyder af livsforsikring- og pensionsprodukter.

Historik

Nordea er en sammenslutning af over 300 forskellige banker, der har rødder helt tilbage i 1820’erne og fremefter. Gennem årene faldt antallet af banker på grund af fusioner, hvilket betød, at der var 80 banker af de 300 tilbage i 1970’erne, og i 1980’erne var tallet nede på 30 banker. I 1990’erne var der kun fire store banker tilbage – Nordbanken i Sverige, Merita Bank i Finland, Unibank i Danmark og Christiania Bank og Kreditkasse i Norge – som fusionerede i 2001 og drives i dag under ét samlet varemærke: Nordea. Koncernen har sidenhen indtaget andre europæiske markeder herunder Estland, Letland, Litauen, Polen og Rusland.

Værdigrundlag

Nordea har en vision om at være den førende finansielle virksomhed i de nordiske og baltiske lande. Af den grund af koncernen løbende gennemgået omfattende strukturelle ændringer og, som tidligere beskrevet, en række fusioner for at være mere effektive og konkurrencedygtige. Koncernen har gennem sit konsekvente forretningsfokus samt vækst på en række strategiske områder formået at skabe øget kunde- og medarbejdertilfredshed og ligeledes værdi for bankens aktionærer.

Nordeas kundefokus er gennemgående i bankens strategi, hvorfor banken tilstræber at skabe nye muligheder og hele tiden forbedre sine produkter og services ved at sænke omkostninger og højne kvaliteten. Derfor tilstræber Nordea at være de bedste på markedet, forbedre sig og tilbyde bedre finansielle løsninger for kunderne. Det kan siges kort og godt med Nordeas mission: Gør det muligt. Nordeas rødder i Nordens lande kommer til udtryk i nogle fælles værdier, som sætter frihed, lighed og omtanke for miljøet i fokus. Selve navnet ”Nordea”, som er sammensat af ordene ”Nordic” og ”idea”, er også tro mod sin nordiske tradition.

Nordea bygger på tre grundlæggende værdier, hvor den første sætter fokus på den suveræne kundeoplevelse, og de to andre bygger på de to manifeste sætninger ”It’s all about people” og ”One Nordea team”.

Nordeas nøgletal

I 2014 sluttede Nordea året af med en samlet omsætning på 71.995 millioner DKK samt et nettoresultat på 24.802 millioner DKK. Koncernens egenkapital, således egne investeringer og opsparede reserver i virksomheden, udgjorde et beløb på 222.096 millioner DKK, og balancen lød på 4.982.214 millioner DKK.

Nordeas produkter og services

Nordea-koncernen udbyder en bred vifte af produkter og services til deres kunder, herunder produkter, der vedrører den daglige økonomi, såsom konti, betalingskort, digitale og mobile løsninger. Derudover udbyder Nordea lån, opsparing og investering, pension og forsikring samt forskellige typer kundeprogrammer.

Konto og betalingskort

Nordea tilbyder en række forskellige betalings- og kreditkort til sine bankkunder, først og fremmest Visa/Dankort, som er en nem, hurtig og sikker adgang til penge – både i indland og udland. Derudover tilbyder Nordea en række unikke betalingskort – Nordea Credit, Nordea Pay og Nordea Gold – som opfylder forskellige behov og giver særlige fordele.

Nordea Credit er et internationalt kreditkort, som giver kunden 10 til 40 dages rentefri kredit. Forbrugsgrænsen ligger på enten 10.000, 20.000 eller 30.000 DKK, og det er muligt at udskyde betalingen. Som bankkunde får man ligeledes automatisk købsforsikring på de køb, man foretager på kortet.

Nordea Pay er et internationalt kreditkort, som kan bruges online, i butikker samt pengeautomater. Forbrugsgrænsen i Danmark er høj, og i udlandet kan kunder bruge helt op til 30.000 kroner i forretninger pr. dag. Man er ligeledes sikret en saldokontrol, så man ikke overskrider budgettet på kontoen.

Nordea Gold giver kunder op til 40 dages rentefri periode samt en høj forbrugsgrænse på mellem 40.000 og 150.000 DKK. Med et Nordea Gold er man ligeledes forsikret på rejser, da både købsforsikring og rejseforsikring er inkluderet i kortet.

Lån til boligen

Private bankkunder i Nordea har en lang række lånemuligheder. Da Nordea Kredit er en del af Nordea-koncernen, har man som boligejer eller kommende boligejer først og fremmest mulighed for at optage et realkreditlån som Nordea-kunde. Her er der både mulighed for at vælge et fastforrentet og et variabelt forrentet realkreditlån. Begge låntyper har en løbetid på mellem 10 og 30 år, og der er ligeledes mulighed for at vælge en afdragsfri periode på 10 år.

Renten på det variabelt forrentede realkreditlån, også kendt som rentetilpasningslån, tilpasses med enten 3 eller 5 års mellemrum. Nordeas rentetilpasningslån kaldes enten for F3 eller F5, som er to låntyper, der løbende afvikles, eller S3 og S5, som er to afdragsfrie lån, idet der blot betales renter og bidrag.

Foruden realkreditlån udbyder Nordea ligeledes banklån, som overordnet henvender sig til de kunder, som enten ønsker at købe andelsbolig, låne penge i friværdien, eller som har brug for et økonomisk supplement til deres realkreditlån i forbindelse med et boligkøb. Renten på Nordeas banklån er variabel, og løbetiden er op til 30 år. Man bestemmer selv, om man vil betale ydelse pr. måned eller pr. kvartal, og lånet kan altid indfries, når man ønsker.

Du kan finde mange flere af Nordeas låntyper på bankens hjemmeside.

Pension og forsikring

Nordeas finansielle produkter inden for pension og forsikring er mange, og især udbuddet af forsikringer dækker alle bankkunders behov.

Nordeas forsikringer vedrører først og fremmest de mest almindelige typer forsikringer, herunder husforsikring, indboforsikring, rejseforsikring, ulykkesforsikring, husforsikring og bilforsikring. Det er blandt andet også muligt at tegne en fritidshusforsikring, campingvognsforsikring, motorcykelforsikring og hundeforsikring hos Nordea.

Erhverv

Nordea udbyder ligeledes en lang række produkter til erhvervslivet – både finansielle løsninger, herunder lån, rådgivning og en række kundeprogrammer, der henvender sig til forskellige brancher.

I Nordea er der gode lånemuligheder, stort set uanset hvilket behov man har som erhvervsdrivende i forhold til virksomheden. Hvis man ønsker at flytte virksomheden til nye lokaler eller opstarte virksomhed i fast ejendom, vil det i dette tilfælde være en god idé at ansøge om et realkreditlån hos Nordea. Her er det både muligt at optage et realkreditlån med fast rente, således et obligationslån, og et realkreditlån med variabel rente, således et rentetilpasningslån. Lånevilkårene for de to låntyper er overordnet de samme, som der er gældende for privatlån. Med et obligationslån kender man altid sine renteudgifter og sin månedlige ydelse, og med et rentetilpasningslån er man sikret et lån til den lavest mulige rente, når lånet optages. Renten kan dog stige i forbindelse med rentetilpasninger. Det betyder således, at man kender kun sine renteudgifter i korte perioder af gangen. Hos Nordea tilpasses renten på erhvervslån med 1-5 års mellemrum.

I Nordea har man som erhvervsdrivende også mulighed for at optage et variabelt forrentet realkreditlån med renteloft. Her er renten typisk lidt højere enten renten på rentetilpasningslånet, når lånet optages, men til gengæld er man garanteret, at renten ikke kan overstige et bestemt niveau i de første 10 år af lånets løbetid. Denne grænse besluttes i fællesskab med Nordea.

Som erhvervskunde i Nordea kan man også optage en anlægsfinansiering i forbindelse med køb af nye maskiner samt valutalån og driftsfinansiering, og det er ligeledes muligt at få rådgivning i forbindelse med risikostyring. Læs mere om Nordeas finansielle produkter og services til erhvervslivet på deres hjemmeside.

Unikke fordele

Nordea-koncernen indgår som en af samarbejdspartnerne i det populære betalingssystem MobilePay. Mobilepay er en betalings-app, der fungerer som et godt og nemt supplement til kontante betalinger samt betalinger med traditionelle bankkort. Som privatkunde kan man hurtigt og nemt overføre penge til andre brugere eller foretage et køb butikker, da man blot skal indtaste modtagers telefonnummer, og så er pengene overført i løbet af få sekunder. Derfor behøver man ikke finde sine kort og kortoplysninger frem, hver gang man skal gennemføre en overførsel eller et køb.

Man kan tilknytte flere af sine betalingskort til MobilePay-appen, så man selv kan vælge, hvilket kort man vil bruge af, når man skal foretage køb eller overføre penge. Det er muligt at oprette seks forskellige kort i tjenesten, og man kan navngive dem, som man vil, så man altid kan gennemskue, hvilket kort man bruger.

MobilePay-betalingsservicen henvender sig både til private og erhverv, da man kan gennemføre betalings til både private kunder, fysiske butikker, online butikker og via andre mobile apps. Derudover kan man også anvende MobilePay, hvis man ønsker at donere penge til velgørende organisationer. Det er gratis for velgørende organisationer at tilmelde sig tjenesten, og der betales ingen løbende gebyrer. For at man kan tilmelde sig tjenesten er det et krav, at man optræder på SKATs liste over velgørende organisationer.

Kontaktoplysninger og yderligere information

Nordea har afdelinger fordelt på 14 steder i landet. Du kan finde den filial samt pengeautomat, der ligger tættest på dig, hvis du klikker på Nordeas hjemmeside. Nordeas danske hovedkontor ligger på følgende adresse:

Nordea Bank Danmark A/S 

Strandgade 3

1401 København K

Banken kan kontaktes 24 timer i døgnet alle ugens dage året rundt på 70 33 33 33. Banker, mægler og myndigheder bedes rette henvendelse på 70 33 55 55.