Rettigheder som låntager
Rettigheder som låntager
Det er vigtigt, at du kender alle dine vilkår og rettigheder som låntager forud for selve indgåelse af låneaftalen. Dette for at du kan spotte eventuelle afvigelser i låneprocessen, og du altid ved hvordan du er stillet i samtlige sammenhænge.
For at servicere dig som bruger bedst muligt, har vi hos MONEYBANKER.dk nedenfor beskrevet dine vigtigste rettigheder.
Som kilde har vi anvendt kreditaftaleloven.
2 ugers fortrydelsesret
I januar 2017 blev der indført en 48 timers obligatorisk fortrydelsesret, og det betyder, at du indenfor disse første to døgn uden omkostninger kan trække din låneanmodning tilbage.
Denne ret blev indført for at forhindre forhastede beslutninger, som nogle forbrugere kunne træffe uden at have gennemtænkt de økonomiske konsekvenser tilstrækkeligt.
Hensigten er at skabe en 48 timers tænkepause for at beskytte forbrugere mod uhensigtsmæssige forbrugsmønstre. Men til denne forbrugerret hører dog, at det kun er gældende for kortfristede kviklån, og altså ikke kassekreditter og større forbrugslån.
Du skal derfor være opmærksom på, at låneselskaber som tidligere udbød små kviklån har byttet disse ud med kassekreditter med ubegrænset levetid.
Husk retten til amortisationsplan
En amortisationsplan er et vigtigt redskab til at bevare overblikket over ens låneomkostninger og betalingstidspunkter. Med en amortisationsplan i hånden kan du løbende følge med i, hvor meget du mangler at afvikle, hvilket er vigtigt, hvis du sidder og har mistet overblikket over dit lån. Gennem amortisationsplanen overskueliggøres det, hvordan renter og afdrag afvikles over tid, og dermed også hvor meget restgælden løbende afskrives med.
Du har altid ret til at anmode om en amortisationsplan, hvilket ikke indebærer nogen omkostninger for dig.
Har du flere lån og har mistet overblikket over tilbagebetalingen af lånene, vil et samlelån hjælpe dig. Gennem et samlelån samler dine lån og skal altså kun afdrage til ét låneselskab, hvor du samtidig oftest tilbydes en lavere rente.
Klagemuligheder
Hvis du har oplevet noget i forbindelse med dit lån, som du ønsker at indgive en klage over, har du flere muligheder. Som det første skal du altid starte med at klage direkte til låneselskabet, hvormed de har mulighed for at imødekomme din klage og derigennem sikre din tilfredsstillelse ved løsning af problemet.
Kan låneselskabet ikke håndtere din klage tilfredsstillende, kan du derefter rette henvendelse til disse instanser:
Læs alting grundigt
Vi anbefaler altid vores brugere at gennemlæse samtlige vilkår, før de underskriver en låneaftale.
Hvis du ikke har gjort dette, risikerer du at stå i en situation, hvor du opdager en utilfredshed ved lånet, men ikke har mulighed for at klage over det, eftersom det var tydeligt af låneselskabet gennem din låneaftale.
Hvis du har spørgsmål til, hvordan specifikke vilkår og/eller formuleringer skal forstås, skal du altid forsøge at søge forståelsen. Du kan altid henvende dig til låneselskab og bede det forklare og svare på dine spørgsmål.