Mange ejere af små legetøjsforretninger raser over LEGO. Legetøjskoncernen har valgt smække døren i hovedet på landets små butikker, og derfor kan de ikke længere bestille julevarer hjem. LEGO lukker altså for eventuelle ordrer året ud.

At de små butikker ikke kan bestille LEGO-produkter hjem, kommer helt sikkert til at kunne mærkes på julesalget, da julesæsonen ikke overraskende er den vigtigste sæson for branchen. Og det er især LEGO-legetøj, der hiver penge ind i denne højtid, men i år kan de små butikker altså ikke imødekomme kundernes efterspørgsel på de populære klodser i samme omfang. 

LEGOs mail med den dårlige nyhed har da også gjort flere ejere frustrerede. 

- Jeg var helt rystet, da jeg fik brevet. Jeg har overhovedet ikke bestilt hjem endnu, fordi jeg havde aftalt et møde med sælgeren. Nu må jeg jo så sælge, hvad jeg har i butikken, men det er ikke ret meget, lyder det fra Hanne Gundorff, der ejer legetøjsbutikken Den Flyvende Kuffert i Holte Midtpunkt i Nordsjælland. 

Det kommer ikke bag på Morten Bjerre, som er detailhandelsekspert og professor fra handelshøjskolen CBS, at LEGO har valgt at udelukke de små butikker resten af året ud. Han mener dog ikke, at det bliver nødvendigt for LEGO at skulle råde bod på situationen. 

- Der vil sikkert været et segment af forbrugere, der mener, man skal passe på de små butikker. Men langt de fleste forbrugere vil ikke være villige til at betale for det. Og slutbrugerne, børnene, er jo ligeglade, siger han. 

 

LEGO: Vi beklager

Legetøjskoncernen har ikke været interesserede i at gå særligt meget i dybden angående den uheldige situation, som de er endt i. Men de er dog kede af at have skuffet de små legetøjsforretninger. 

- Vi arbejder konstant på at blive bedre til at forudse og reagere på efterspørgsel, og gør alt, hvad vi kan for ikke at skuffe de forventninger, vores kunder har til virksomheden. Det er en ambition, vi tager meget seriøst, og vi måler eksempelvis kundernes tilfredshed med den service, vi leverer. Vi kan kun dybt beklage, når vi ikke er i stand til at efterleve den efterspørgsel, der er, da vi ikke ønsker at skuffe hverken kunder eller de forbrugere, der ønsker at købe LEGO-produkter, siger Roar Rude Trangbæk, som er pressechef i koncernen. 

 

LEGO ligger ellers i den absolutte top på listen over de stærkeste brands herhjemme, og det er ikke utænkeligt, at den triste situation, som Lego lige nu befinder sig i, vil gå ud over brandets image. 

Vi befinder os i en tid, hvor vi hylder iværksættere og støtter op om det lokale, men hvor vi til gengæld ikke råber hurra for store, bureaukratiske organisationer. Sidstnævnte led Coop-koncernen blandt andet under for få år tilbage.

Om ikke andet sender LEGO i hvert fald lige nu et signal om, at de primært tilgodeser de store virksomheder, og det bliver derfor interessant at se, om denne ubehagelige sag kommer til udtryk i LEGOs årsregnskab. 

 

Kilde: http://finans.dk/finans/erhverv/ECE7946741/Der-bliver-Lego-l%C3%B8s-jul-i-mange-sm%C3%A5-butikker/?ctxref=fpfinans