Hver ottende kunde er ikke tilfreds med deres bank

Lånetilbud er opdateret d. 19/04-2024

Listen viser et bredt udsnit af lånemarkedet som vi lige nu anbefaler. Vi samarbejder med ovenstående låneudbydere og modtager provision herfra når du bliver bevilliget et lån. Der er ingen omkostninger for dig som forbruger og du betaler blot de udgifter du aftaler direkte med bankerne.

  • Indholdsfortegnelse

    1 punkter

  • Læsetid

    6 minutter

  • Siden er opdateret

    19/04-2024

Flere danske bankkunder har fået en så dårlig service i deres egen bank, at de har haft lyst til at klage over den. Hele 18 procent af Nykredit Banks kunder mener ikke, at banken lever op til forventningerne. Det betyder så også, at Nykredit Bank er den bank med flest utilfredse kunder.

Det meddeler Voxmeter efter at have foretaget en undersøgelse baseret på 65.000 kundeinterviews.

Der er tilsyneladende langt fra ord til handling, for selvom kunderne har lyst til at klage, er det de færreste, der får det gjort.

- Der er generelt rigtig mange danskere, som har lyst til at klage over deres bank, uden at de nogensinde får det gjort. Det kan skyldes mange ting - eksempelvis at de ikke ønsker at forringe deres vilkår i banken eller bare ikke kan overskue at klage, forklarer Christian Stjer, som er administrerende direktør i Voxmeter.

Nykredit Bank, Lån og Spar og Nordea skraber bunden

Nykredit Bank er ikke de eneste, der døjer med kunder, som har behov for at klage. Også hos Lån og Spar og Nordea ser det ud til, at kundetilfredsheden kunne være større.

- Det går den forkerte vej i Nordea og Nykredit Bank, mens Lån & Spar faktisk har forbedret sig, selvom den fortsat har rigtig mange kunder, som egentlig gerne ville klage. Lokalbankerne klarer sig omvendt godt, ligesom Danske Bank er inde i en meget positiv udvikling, siger den administrerende direktør.

John Christensen, som er administrerende direktør i Lån og Spar, har dog ikke selv den samme oplevelse af kundernes utilfredshed, som det undersøgelsen ellers konkluderer.

- Jeg kan ikke genkende niveauet, men jeg er selvfølgelig ikke tilfreds med at ligge, hvor vi gør. Jeg hæfter mig dog ved, at niveauet er faldet det seneste år, udtaler han.

Som erhvervsdrivende er det aldrig morsomt at opleve utilfredshed eller modtage kritik. Men det er alligevel vigtigt at være åben og modtagelig over for det. Det er vigtigt at vise over for kunderne, at man sætter pris på ærlighed, uanset om det gælder ris eller ros.

Det er nemlig kundernes klager, der kan gøre én opmærksom på, hvor man halter bagefter. På den måde er man også i stand til at udvikle sig og indtage en endnu stærkere position på markedet.

Det er nok især lige nu, at bankerne skal tage imod kundernes kritik med kyshånd, for bankverdenen møder stadig forholdsvis megen skepsis fra deres kunder og lider generelt under en manglende troværdighed på grund af den finansielle krise.