Crowdfunding er en måde hvorpå man online kan tiltrække investorer til en ny forretning eller et produkt. Det fungerer på den måde, at personen bag idéen/produktet lancerer idéen på en online platform i et bestemt tidsrum. På den platform vil der så være mulige investorer, som leder efter nye idéer at investere deres penge i. Samtidig behøver investoren ikke nødvendigvis at investere et særlig stort beløb, men han kan nøjes med at investere en lille sum og få et tilsvarende lille afkast af investeringen. På den måde kan en idé godt realiseres ved hjælp af mange små investorer. Det kræver blot, at der er tilstrækkeligt med dem. Ved at lancere sit produkt på sådan en platform sparer personen bag potentielt tid på at netværke sig til kunder, og præsentere produktet for dem. Alle, som ser projektet på platformen, vil være potentielle kunder, så arbejdet med at finde dem er sparet. Derudover har investorerne også mulighed for at stille spørgsmål til personen bag projektet, og han vil hurtigt blive gjort opmærksom på det, hvis der en nogle huller i konceptet. Derved får han på sin vis også gratis feedback af de interesserede, og han har derfor mulighed for at ændre på nogle fundamentale dele af idéen, inden den bringes ud i verden.

Samlet set er hele processen med at realisere en idé gjort meget mere simpel og kompakt for både idéhavere og delvist også for investorerne til idéen. Derudover er det også en klar fordel ved konceptet, at personen bag sparer en helt masse tid på fundraising og at lave den samme præsentation af idéen gentagne gange. Derved har han mulighed for at bruge mere tid på at optimere sin idé og drive forretning.

3 forskellige typer crowdfunding

Der findes tre forskellige typer crowdfunding, som varierer afhængig af den idé til et produkt/service, man har. De forskellige typer af crowdfunding er henholdsvis:

  • Donation-baseret crowdfunding: denne type crowdfunding betyder, at investorerne ikke får noget afkast af deres investering. Denne type crowdfunding handler typisk om at høste donationer katastroferamte områder, velgørenhed og lignende non-profit initiativer.
  • Reward-baseret crowdfunding: denne type crowdfunding går ud på at give investorerne en belønning for deres økonomiske bidrag. Denne belønning vil som regel være nogle af de produkter eller services, som idéhaveren udbyder gennem sin forretning. Investoren i reward-baseret crowdfunding får derfor ikke et økonomisk udbytte eller en procentdel af aktierne i den forretning, de investerer i.
  • Equity-based crowdfunding: denne type crowdfunding gør det muligt for investorerne at købe sig ind i forretningen og dermed at blive delejer. Investorerne donerer derfor penge og modtager til gengæld aktier i forretningen og dermed også det økonomiske afkast, der følger med, hvis forretningen får succes.

Afhængig af hvor meget af ens forretning, man ønsker at tilbyde den potentielle investor, og hvilket produkt man sælger, vælger man så hvilken type crowdfunding, man ønsker at udbyde sin forretningsidé under. De forskellige typer af crowdfunding indeholder alle sammen fordele og ulemper, så det er op til den enkelte bagmand at vælge, hvor meget af virksomheden han kan og vil udbyde til gengæld for økonomiske bidrag.