Vi danskere er nok kendte for at være lidt reserverede; vi værner meget om vores privatliv, og vi befinder os godt i vores egen lille boble. Derfor kan det muligvis også overraske nogle, at det er blevet ret populært herhjemme, at man som privatperson kan tjene penge på at byde andre folk ind i eget hus eller tilbyde dem et lift i egen bil – og vi gør det med glæde. 

”Deleøkonomi” er blev et kæmpe hit, og det er ikke længere noget problem for os at åbne døren til hjemmet eller bilen op for vildt fremmede mennesker. Blandt andet Uber, hvor din bil bliver dit kontor, og Airbnb, hvor du kan leje hele din bolig ud eller blot lade andre sove på din sofa, har fået stor succes, og mange anvender deres services flittigt. Hus- og bilejerne tjener penge, og brugerne sparer penge, sammenlignet med hvis de skulle have en taxatur eller indlogere sig på et hotel. 

Netop fordi Uber og Airbnb i høj grad konkurrerer med taxaer og hoteller, rejser der sig også ét bestemt spørgsmål blandt kritikerne: Skal disse deleøkonomiske fænomener reguleres? Fremtidsforsker Klaus Æ. Mogensen fra Institut for Fremtidsforskning tvivler på, at det er en god idé. 

- Hvis man får gennemført mange reguleringer, kan det jo godt blive svært at drive deleøkonomi i det små. Der er en risiko for, at det kan dræbe begejstringen og lysten til at være med. Spørgsmålet er, om de nye deleøkonomiske virksomheder skal være omfattet af mere lempelige regler, fordi de er bedre for samfundsøkonomien, og fordi de sparer på ressourcerne. Der er også den risiko, at det ender som noget, man gør i det skjulte. Og at der bliver mere sort arbejde, siger han. 

Det er nærmest blevet yt at eje. Forfatter og reklamemand Claus Skytte er også begejstret for den nye tendens og er af den overbevisning, at i nær fremtid skal alt deles. 

- Det lyder jo som science fiction, men jeg synes, der er ting, der peger i den retning. I USA spurgte man tilbage i 1989 unge mennesker mellem 18 og 24 år, hvad det ultimative symbol på frihed var. 64 procent af dem svarede en bil. Man stillede dem samme spørgsmål for to år siden. Denne gang var svaret internettet. Nu vil Ford ikke længere lave biler målrettet unge forbrugere. Det med at eje er ved at miste status. Det er vigtigere at have adgang, forklarer Claus Skytte. 

Noget tyder på, at deleøkonomi er et symbol på en øjenåbner. Vores prioriteringer har ændret sig markant efter finanskrisen, og vi gør nærmest oprør mod materialisme og overflod, fordi vi har indset, at Jorden kun er til låns. Så mens vi kan tjene penge, kan vi også støtte op om en verden, hvor der er fokus på social ansvarlighed og miljøvenlighed. Om det oprigtigt handler om, at vi vil passe bedre på vores klode, eller om det mere handler om at pleje vores image, varierer nok fra person til person.