De koldere temperaturer og de mange regnvejrsdage er uden tvivl et tegn på, at sommeren, og ikke mindst ferien, er ovre. Arbejdet og uddannelsen kalder, og de fleste af os er tilbage i de daglige rutiner. 

Til gengæld kan mange glæde sig over, at der venter en uges efterårsferie i næste måned, og nogle har eventuelt allerede bestilt en charterrejse, der byder på afslapning og sol, eller en storbyferie, der byder på shopping og kulturelle oplevelser. Men ligegyldigt hvilken rejse, det drejer sig om, kan du risikere, at dit fly bliver forsinket eller aflyst. Så hvad gør du, når din ferie ikke helt forløber, som du havde planlagt? Det kan du blive klogere på i guiden nedenfor. 

Flyselskabet dækker ofte dine tab

Selvom du egentlig bare havde glædet dig til at komme af sted på ferie, kan du trods alt trøste dig selv med, at du i langt de fleste tilfælde får en forholdsvis rimelig erstatning for dit økonomiske tab. Hvis du oplever, at dit fly er aflyst eller forsinket, kan du enten vælge at få en ny billet med det næste mulige afrejsetidspunkt eller få dine penge retur. 

Når dit fly er aflyst

Hvis du vælger at tage imod en ny billet, tilbyder flyselskabet dig gratis måltider og drikkevarer, imens du venter på den næste afgang. Har du selv betalt for maden, kan du få dækket dine udgifter af flyselskabet, hvis du har gemt kvitteringerne på dine køb. Derudover har du mulighed for eksempelvis at ringe gratis til dem, der skal informeres om din forsinkelse. 

I de mere uheldige tilfælde, hvor den næste mulige afgang eksempelvis først er dagen efter, har du også krav på, at flyselskabet dækker dine udgifter til et hotel og eventuelle udgifter til transport mellem lufthavn og hotel. 

Hvis selskabet mod forventning nægter at dække ovennævnte udgifter, kan du klage til luftfartsmyndighederne i det land, hvor aflysningen fandt sted. Husk at gemme en kopi af din klage. 

For en sikkerheds skyld bør du generelt gemme kvitteringer på de ekstra udgifter, som aflysningen har forårsaget.

Når dit fly er forsinket

Hvis dit fly er forsinket, ser dine rettigheder lidt anderledes ud sammenlignet med en aflysning. Her dækker flyselskabet nemlig kun nødvendige udgifter, som selve forsinkelsen har forårsaget. 

Umiddelbart er det de passagerer, der har bestilt en pakkerejse, som har de største fordele. En pakkerejse inkluderer typisk transport, hotel, biludlejning eller lignende. Hvis du har bestilt en pakkerejse, har du krav på, at selskabet dækker dine udgifter til et hotel, hvis forsinkelsen forudsætter det. 

Hvis du er mere end seks til 10 timer forsinket, giver selskabet dig også kompensation. Men, igen, kun hvis du har købt en pakkerejse.

Er forsinkelsen sket som følge af usædvanlige omstændigheder, for eksempel strejke, dækker flyselskabet ikke ekstra udgifter.