Den normale låneprocedure foregår oftest ved, at du som bankkunde henvender dig til banken, hvorefter et møde etableres. Er der i nogens tilfælde "blot" tale om etablering eller forhøjelse af kassekredit kan dette som regel klares pr. telefon eller mail uden et obligatorisk fysisk møde. Et regulært lån er derimod noget andet, da der typisk er tale om langt højere beløb. I takt med at beløbet stiger, stiger långivers interesse også for dig som person samt din privat økonomi. Dette er nødvendigt for at kunne fastslå, hvorvidt du egner dig til at få lånet godkendt, så din bankrådgiver ikke skal stå skoleret overfor chefen, hvis du viser dig som en dårlig låner. Lån uden spørgsmål og fysiske møder er dog at foretrække for hovedparten af låntagerne.

Afskrækkende effekt

Har man som forbruger et anstrengt forhold til sin bank eller bankrådgiver, kan et fysisk møde være årsagen til, at personen ikke låner gennem banken. Det kan virke ubehageligt og nedværdigende at komme og bede om et lån, hvis det kun med nød og næppe kan lade sig gøre at betale tilbage. Bankrådgiveren sidder i en magtfuld position, mens klienten omvendt føler sig underdanig.

Derfor vælger mange i stedet at ty til forbrugslån, da disse ikke kræver personlig kontakt eller fysiske møder med långiver. Typisk får du en låneansøgning sendt pr. mail, som du udfylder og sender retur, hvorefter pengene står på din konto efter 1-2 hverdage. 

Så fremfor at skulle iklæde sig jakkesæt og slips, have stribevis af argumenter klar samt være villig til at bede underdanigt, foretrækker mange blot at ansøge om et kviklån hurtigt og nemt gennem låneselskaberne via vores oversigt - lån penge nu.

Et signal til bankerne?

Lån uden spørgsmål - synes baseret ud fra ovenstående scenarier som et afgørende element for mange danske forbrugere. Skal vi som låneoversigt analysere nærmere, synes situationen at være afledt af et ufleksibelt finansmarked, hvor der ikke tages hensyn til klienternes behov for online betjening og hurtig udbetaling. Men mindre de traditionelle pengeinstitutter lægger strategien om, vil antallet af danskere som tyer til forbrugslån stige med tiden. 

For hvem vil ikke gerne have hurtig betjening, nem ansøgningsproces og lynhurtige penge på kontoen? Det vil vi vist alle sammen!